Studenti vysoké školy obchodní v Praze v rámci mezinárodní konference AdCamp navrhovali ucelené návrhy propagace měst s cílem přiblížit je veřejnosti a přilákat turisty. K propagaci jejich turistického potenciálu využívali především moderní trendy a technologie. Odborná porota oba zúčastněné projekty ocenila vysokými místy.

 

Soutěže se zúčastnily dva týmy. Studenti bakalářského programu se zaměřili na město Třebíč, které je historicky zajímavé zejména díky židovské čtvrti a bazilice svatého Prokopa. Zpracovaný projekt však jeho propagaci pojímá netradičně a spíše než na historickou hodnotu míst se soustředí na jejich vzhled a na to, jak je využít pro vytvoření pěkné fotografie.

Jejich kolegové z magisterského studijního programu pracovali na projektu pro město Tábor. To je známé zejména díky své historii spjaté s husitstvím, což bohužel zastiňuje další pamětihodnosti města a jeho okolí. Studenti svoji pozornost zaměřili zejména na rozvoj šetrných forem cestovního ruchu, tak aby zvýšili popularitu města, ale zároveň zachovali jeho potenciál i pro další generace.

Chytré telefony v centru pozornosti destinačního managementu

Oba projekty pro propagaci měst využívají mobilní aplikace. Kampaň pro město Třebíč se zaměřila na uživatele mobilní aplikace Instagram, takzvané „Igery“. Od toho je odvozen i název kampaně „Třebíč město Igerů“. Instagram je aplikace, díky které můžete vytvořit fotografie, zajímavě je upravit a okamžitě a snadno sdílet, a to i s přáteli na Facebooku, Twitteru a dalších sítích. Igeři jsou tedy lidé bez jakéhokoliv věkového omezení, kteří rádi fotí a aktivně užívají informačně-komunikační technologie v běžném životě, a to zejména při cestovaní. Studenti pro ně navrhli specifickou aplikaci pro chytré mobilní telefony, která by spojila jejich zálibu s poznáváním Třebíče. Jedinečnost aplikace tkví v tom, že nefunguje jako klasický průvodce městem, ale odhaluje všechna fotogenická místa města. Aplikace by také poskytovala informace a rady jak správně fotit. Uživatelé by mohli své úlovky následně sdílet na Instagramu a dalších sociálních sítích, což by napomohlo propagaci Třebíče jako zajímavé destinace.

Jejich kolegové navrhli pro město Tábor mobilní aplikaci, která by formou hry motivovala návštěvníky k zodpovědnému chování. Turisté by se díky této aplikaci mohli zúčastnit soutěže, ve které by dostávali body za splnění úkolů souvisejících s udržitelným cestovním ruchem v regionu. Důkaz o svém zodpovědném přístupu by poskytovali ve formě fotografie sdílené na sociálních sítích, čímž by pomohli městu stát se jednou z destinací, která úspěšně využívá sociální média ke své propagaci. Navrhovaný projekt využívá celé řady trendů jako např. "gamification", což znamená použití herních prvků v neherních aktivitách. Aplikace by však především dala organizaci destinačního managementu do rukou nástroj, kterým by bylo možné pomocí vhodně cílených "výzev" vytvořených pro uživatele aplikace řídit poptávku a nabídku v destinaci.

Úspěch v tvrdé konkurenci

Oba projekty vznikly během 24 hodin, které studenti měli k dispozici od obdržení zadání do prezentace před odbornou porotou. Tým studentů bakalářského programu ve složení Andrej Blaho, Dominik Jančo a Lucie Vejtasová se konference AdCamp a s ní spojené soutěže zúčastnili již podruhé. Loňské první místo sice neobhájili, ale obsadili hned druhou příčku.

Jejich kolegové z magisterského programu Vysoké školy obchodní, v jejichž týmu byla Kateřina Peková, Jan Šrámek a Jana Valentová, se pak stali absolutními vítězi soutěže. V konkurenci studentů vysokých škol zaměřených na turismus, regionální rozvoj nebo multimediální komunikace z celé České republiky to byl opravdu nelehký boj, ale oba týmy se ho zhostily s velkým nadšením a odhodláním.

Fakt, že oba týmy využily aplikaci pro chytré mobilní telefony, ukazuje na to, že tento trend je upřednostňován jak mladou generací, tak i odborníky z praxe, kteří projekty hodnotili.